Kathmandu

Att landa i Kathmandu är numera som att hamna i ett andra hem. Jag möts av välbekant varm luft och Kathmandus karaktäristiska dammigt kryddiga doft, folk överallt på gatorna och ljudet av tutande bilar. En god vän och Sherpa möter mig vid flygplatsen och tar mig direkt till sin familjs stora hus där jag finner mig hemmastadd på golvet bland kuddar och det nepalesiska tjattret. Så olikt Sverige, men ändå så hemtrevligt.

Att jag känner mig hemma kan också bero på att det bara var fem månader sedan jag var här sist. Inräknat kommande expedition kommer jag ha varit i Nepal och Tibet i sex månader på ett år. Men den här gången blir det ingen resa till de tibetanska 8000-meters-bergen. Jag vill uppleva mer höjd, så jag ska stanna i Nepal, vandra upp till Everests basläger och ge mig på Lhotse, världens fjärde högsta berg på 8516m.

Lhotse blev ett naturligt val. Eftersom mitt stora mål är det stora berget (Everest), och man klättrar en bit på Lhotse för att nå Everest från sydsidan så kan det knappast bli bättre ”uppvärmning”. Men äventyret börjar med ett flyg in till Lukla och en lång men vacker vandring genom Khumbudalen. Jag kommer dessutom försöka klättra upp på ett lägre berg (Lobuche; strax över 6000 möh) för att acklimatisera kroppen bättre till höjden. En av de största riskerna med Everest och Lhotse är att klättra genom det berömda Khumbuisfallet, och ju mer acklimatiserad jag är innan Lhotse, ju färre gånger behöver jag gå igenom isfallet.

I övrigt är Lhotse inget tekniskt berg. Det är en del branta och klippiga sektioner. Men det är fasta rep hela vägen till toppen, och allt jag behöver göra är att sätta ena foten framför den andra, dra mig uppför repen – och andas. Eftersom jag vill klättra utan syrgas är min utmaning att hantera höjden så bra som möjligt och lära mig mer om hur min kropp reagerar på den tunna luften. Jag kommer att klättra tillsammans med min vän Ang Jangbu Sherpa och dela basläger med en annan expedition samt resten av alla som ska bestiga Everest. Det ska bli spännande att se Everests basläger och få reda på om alla rykten om det berömda lägret stämmer.

Snart bär det av från dammiga Kathmandu till den höga bergsluften i Khumbudalen. Jag kommer flyga till Lukla och vandra upp till Namche Bazaar för att acklimatisera mig innan jag vandrar upp mot Lobuche BC.

Nepal är så tekniskt utvecklat att det kommer finnas (dyrt) internet upp till cirka 3800m. Så långt kommer jag skriva den här bloggen. Internetuppkoppling över satellit ingår inte i min budget. Efter det tar således Outsides allt-i-allo och superba layoutare Mats över och blir via satellitsamtal mina fingrar på tagentbordet så att ni som vill kan följa den här reseberättlesen.